Okategoriserade

Hur får jag sinnesro?

Vad är tanke/känsla och vad är verklighet? Lär dig skillnaden.

Jobbiga tankar fungerar på så sätt att de förökar sig snabbt om de får tillfälle, det vill säga, om du tänker dem.

En jobbig tanke blir starkare ju mer du tänker den. Den förökar sig och blir fler. Oro föder oro.

Hur kommer jag ur mina oroliga tankar?

Du är inte offer för jobbiga tankar eller känslor. Tankar och känslor är en sak, verkligheten en annan.

Gör övningen; Jag kan inte höja min arm ovanför mitt huvud, genom att höja din arm över ditt huvud samtidigt som du säger att du inte kan.

Är du med mig?

Det är skillnad på tanke och verklighet. På vad vi känner och hur någonting är.

Tacksamhet

Därför kan vi byta spår. Och är orostankarna starka och återkommande så brukar tacksamhetstankar läka sinnet. Åtminstone något.

Det är inte alltid enkelt att se vad som finns att vara tacksam över. Särskilt inte om jag känt mig som ett offer, betett mig som en martyr och har lätt att tycka synd om mig.

Men det går. Och när du väl hittar din kanal till tacksamheten är den lugnande.

Vad har du att vara tacksam över?

Jag har massor att vara tacksam över.

Jag har fått uppleva mycket kärlek och passion i mitt liv. Jag har fått uppleva mycket roligt genom mitt arbete. Jag har fött två barn vilket jag är oerhört glad för. Jag har lojala vänner.

Visst går detta att vända och vrida på. Du får helt enkelt välja sida och bestämma dig för sinnesro eller inte.

Att gå i värderad riktning, i stället för att följa tanken/känslan.

Du är inte offer för dina jobbiga tankar och känslor. De är där för att det är mänskligt. Men det är fortfarande du som bestämmer vilken riktning du skall gå. Inte tillfälliga tankar. Inte känslor som kommer och går. Det blir ett hetsigt, otryggt och fladdrigt liv. Ett liv fyllt av konflikt och ilska. Av en massa negativa känslor.

Se på världen och människorna med lite mer empati.

Välj att se på världen med lite mer empati. Är ett av dina värden att uppföra dig och vara vänlig i sociala situationer så är inte din reaktion ilska över den som inte klarar av det – utan empati.

-Så jobbigt att hela tiden kratta manegen för konflikter. Hua!

Det rör inte dig. Är inte ditt problem. Du behöver inte ta av konflikthärden, kliva in eller förstärka den. Det är inte ditt värde. Ditt värde är att vara vänlig. Raka motsatsen. Så du bara fortsätter att vara det och låter livet gå vidare.

Du väljer att gå i din värderade riktning. Rycks inte upp och in i något du inte tycker är viktigt. I något du inte tycker är meningsfullt.

Att gå i sin värderade riktning är motsatsen till att agera utifrån jobbiga tankar och känslor.

Att förstå vad som är tanke/Känsla och vad som är verklighet kan ge sinnesro. Att hitta sin tacksamhet, sin empati. Att inte sköljas med i jobbiga tankar och känslor kan ge sinnesro.

Vad ger dig sinnesro?

En reaktion på ”Hur får jag sinnesro?

  1. Hej Åsa,
    Jag jobbar vidare med att utmana mina tankar och känslor…att gå i min värderande riktning…
    Befinner mig förmodligen någonstans i mitten…där jag kan ”prata” med mina tankar och kan hitta en verklighet…men har forfarande massiva svårigheter att hitta en “link” mellan tankar (verklighet) och mina känslor (oro). Ger i alla fall inte upp hoppet om att komma vidare i riktning sinnesro så ofta som det bara går..
    Tack för dina hjälpande krönikor Åsa! ✨
    Marie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.