Okategoriserade

Så hanterar du orostankar

Vi upplever alla en tid av ovisshet just nu. Vi drabbas alla på olika sätt, det vi delar är upplevelsen av att inte veta hur det ska bli med allting. När det skall upphöra, det här märkliga tillståndet.

Hur förhåller man sig till något man inte har en aning om? Att inte ha den vanliga kontrollen som vi upplever att vi vanligtvis har över vår vardag och vårt liv är för många väldigt svårt.

Naturligtvis är det så att om du redan från början är en ängslig person, så slår det hårdare på dig detta. Men även de som har träning i acceptans och som vanligtvis är solida blir ängsliga med tiden. Ingen går oberörd ur detta.

Det finns dock några saker som är bra att ta till när ängslan griper tag i oss och det är:

Rörelse. Promenera eller spring. Dansa. Aktivering lugnar ner tankarna, ältandet.

Träna acceptans. Acceptera att det känns jobbigt. Acceptera dina känslor inför detta. Men ta befälet över din tillvaro. Agera inte efter känslor, det förlamar. Agera som om allt är som det skall. Det vill säga – acceptera verkligheten och planera efter den. Räkna inte med under.

Begränsa informationsflödet. Bestäm dig för vem du skall lyssna på. Jag rekommenderar att du lyssnar på de som har makt att förändra din tillvaro. Folkhälsomyndigheten och regeringen.

Sök hjälp om du inte riktigt känner att du hanterar situationen. Det kan räcka med ett samtal med en samtalsterapeut för att få bra verktyg som fungerar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.